برج آزادی از بیست و هشتم بهمن تا دوم اسفند ماه میزبان زیباترین و خلاقانه‌ترین طرح‌های طراحان کشور در حوزه لباس و اکسسوری در دهمین جشنواره مد و لباس فجر است.
به گزارش روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دهمین جشنواره مد و لباس فجر، سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه با ارائه طرح‌هایی نواورانه از اقصی‌نقاط ایران در بخش‌های طراحی لباس، پوشش سر، کیف و پاپوش، زیورالات، بخش علمی ـ دانشگاهی و صنعت در برج آزادی آغاز شد.
در مراسم افتتاح دهمین جشنواره مد و لباس فجر که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مسئولان حوزه مد و لباس کشور، جمعی از نمایندگان مجلس، سومبات هاکوپیان بنیان‌گذار شرکت پوشاک هاکوپیان و جمعی از طراحان و هنرمندان این عرصه برگزار شد، سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به تغییراتی که در زمان و مکان برپایی این جشنواره به دلیل شیوع پاندمی کرونا ایجاد شد، گفت: تمامی دست‌اندرکاران جشنواره مد و لباس فجر طی سه روز تلاش بی‌وقفه توانستند برج ازادی را برای برپایی این جشنواره آماده کنند.
وی از دریافت آثاری با کیفیت و درخور از اقصی نقاط کشور به جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و اضافه کرد: علی‌رغم شرایط اقتصادی سخت و مشکلات مربوط به تهیه پارچه و …، انتظار نداشتیم طرح‌هایی تا این حد قوی و با کیفیت به جشنواره ارسال شود اما ما حتی از روستاهای بخش‌های مختلف کشور نیز آثار دریافت کردیم که این بسیار ارزشمند است.
شفاپور تصریح کرد: با توجه به احترامی که برای طراحان قائل هستیم بر برگزاری جشنواره تأکید داشتیم و با برپایی این جشنواره اعلام می‌کنیم که در کنار طراحانمان هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم. برج آزادی یکی از نمادهای ملی ما و در دنیا شناخته شده است، به همین دلیل زمانی که اعلام شد باید محل نمایشگاه را تغییر دهیم برج آزادی را برای برپایی نمایشگاه انتخاب کردیم.
وی از حمایت شرکت زوجی که حامی مالی بخش از ایده تا اجرای نمایشگاه است نیز تشکر کرد و گفت: دریافت آثار از اقصی‌نقاط ایران حتی از روستاهای کشور نشان می‌دهد که باید با قدرت به کار در این حوزه ادامه دهیم.
صدیقه پاک بین دبیر دهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره با موضوع بهشت کاشان و با الهام از بناهای تاریخی این شهر برگزار شده است، گفت: امسال بر روی طراحی‌ها دقت بیشتری شده و طراحی‌ها از حالت قبلی که صرفاً کپی تصاویر بود، خارج شده است. در این دوره طراحان به خوبی از خطوط سنتی الهام گرفته و این خطوط را متناسب با لباس‌ها به کار برده‌اند.
وی اضافه کرد: لباس‌های ارائه شده در این نمایشگاه هم می‌تواند به عنوان لباس اجتماع مورد استفاده عموم بانوان ایران قرار گیرد و هم مناسب سفیران فرهنگی ایران در خارج از کشور است که به خوبی با این پوشش می‌توانند فرهنگ ایران را نشان دهند.
پاک‌بین با تأکید بر اینکه هر کدام از طراحان خلاقیت خاصی را در کار خود به نمایش گذاشته‌اند، گفت: از نکات مهم این دوره حضور طراحان از استان‌های مختلف است و اثار مختص تهران نیست. در این دوره به کیفیت آثار بیشتر توجه کرده‌ایم و کیفیت را در رنگ بندی، طراحی، الگوسازی و دوخت شاهد هستیم و ابته بحث آموزش کامل کننده این کارها در آینده خواهد بود.
سومبات هاکوپیان بنیان‌گذار شرکت پوشاک هاکوپیان و پیشکوست صنعت پوشاک ایران نیز در جمع خبرنگاران در تشریح روند پیشرفت مد ایران طی سال‌های اخیر، گفت: ایران در بخش مد ریشه تاریخی دارد؛ یعنی اگر به لباس اقوام مختلف کشور نگاه کنیم هر کدام به تنهایی یک نمایشگاه بزرگ است. بنابراین ما گذشته خوب داریم اما در مقاطعی این روند قطع و وصل شده است و ما کمتر ارزش دارایی‌های خود را دانسته‌ایم.
وی ادامه داد: در همین مدت کمی که امکانات در اختیار جوانان قرار گرفته شاهد هستیم که جوانان توانسته‌اند خود را عرضه کنند و مورد توجه قرار گرفته‌اند اما باید از این جوانان حمایت شود.
هاکوپیام با تأکید بر اینکه حمایت از طراحان جوان به معنای این نیست که به آنها پول بدهیم، گفت: باید فضاهای جدی باز شود و فضاهایی که گاهی باز و گاهی مسدود می‌شود را حذف کنید. اکنون شاهد فعالیت جوانان در عرصه پوشاک هستیم اما باز هم شاهدیم که سیل قاچاق پوشاک به کشور شروع شده است این مسئله انگیزه را از جوانان ما می‌گیرد. در جوانان ما استعدادهای بزرگی نهفته است و ما باید فرصت دهیم که خودشان را ارائه کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از حضور این همه استعداد جوان در برند هاکوپیان هم استفاده می‌کنید؟ گفت: بله؛ هیچ شرکتی اکنون بدون طراح نیست و این یکی از پیشرفت‌هایی است که طی ۲۰ سال اخیر رخ داده است. زمانی که انجمن طراحان تأسیس شد، واژه طراح در این کشور هنور به معنای ترویج فرهنگ مبتذل بود اما اکنون هیچ شرکتی نیست که بخواهد درست کار کند و از طراح استفاده نکند.
هاکوپیان در پاسخ به این سؤال که به نظر شما طی ۱۰ سال آینده مد ایران در کجای مد جهان قرار خواهدداشت؟ گفت: ۱۰ سال آینده را کسی نمی‌تواند پیش بینی کند چون این ۱۰ سال، سال‌های تغییر بزرگ و زمان حاکم شدن یک تمدن جدید در جهان است و در این تمدن جدید هنوز نمی‌دانیم جایگاه مد کجاست اما همین قدر می‌توانم بگویم که طراحان همیشه در هر تمدنی نقش خودشان را دارند پس جوانان ما باید به امید اینکه در این تمدن جدید شریک شوند استوار قدم بردارند.
سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد نیز به مراسم افتتاح دهمین جشنواره مد و لباس فجر پیامی ارسال کرده است.
در این پیام آمده است: « اقلیم‌ها و اقوام سرزمین دیرین ایران، جلوه‌های چشمگیری از پوشش‌های ایرانیان را به نمایش می‌گذارند که هر کدام برخاسته از خصلت‌های حیات فردی وُ خُلقیات زیستِ جمعی است. شکل‌ها و طرح‌ها و رنگ‌هایی به غایت آراسته به صورت و معنا، که پای در تمدن و تکیه به تاریخ و ریشه در دین دارند. جشنواره‌ی مد و لباس فجر، می‌کوشد جلوه‌گاه جمال و کارنامه‌ی کمال لباس ایرانی باشد. شناسنامه‌ای که می‌توان در اوراق آن به استغنای فرهنگی مردمان ایران‌زمین ایمان آورد که این هنرصنعتِ بدیع، زاده‌ی زیبااندیشی و برخاسته از نبوغی است که از پسِ سده‌ها وُ هزاره‌ها، اسباب تذهیب و تزیینِ صنعت و هنر روزگار ماست.
جشنواره‌ی مد و لباس فجر با تاکید بر پیشینه‌ی پوشش ایرانی و احترام و التزام به باورهای بلند و آموزه‌های راستین و مکلّف دانستن خود به کشف راز زیبایی‌ها و رمز زایایی‌های این هنرصنعت، مضمون غالب این دوره‌ی خود را از پس «مکران» و «گلستان» به دیار کُهن «کاشان» متمرکز داشته است و سر آن دارد که با برجسته‌سازی ظرفیت زادبوم‌ها و بهره‌گیری از دارایی فرهنگی مناطق، آیینه‌ی اصالت‌ها و روزآمدی‌های بدیع گردد. وجه متمایز این جشنواره علاوه بر تاکید بر رقابت‌ها و نوزایی‌های هنری، ایده‌پردازی‌های خلاقانه در راستای تقویت صنعت طراحی و تولید لباس و دعوت به مشارکت مؤسسات متخصص در این حوزه و امکان‌سازی مطالعاتی و فرصت‌های پژوهشی می‌‌باشد. امیدوارم به کوشش کریمانه‌ی هنرمندان و متولیان این حوزه، گفتگوهای مستمر و موثری که متضمن اختلاط مضامین هویتی و مولفه‌های فرهنگی باشد، مطرح شده و به ارتقاء و اعتلای فرهنگ پوشش و پویش بیشتر این جامعه منتهی شود».

لازم به ذکر است، دهمین جشنواره مد و لباس فجر از امروز تا دوم اسفند ماه در برج آزادی برپاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *