ه گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نخستین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام همزمان با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان با حضور زنان موثر در حوزه فرهنگ قرآنی در روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در تالار وحدت برگزار شد.

در مراسم بین المللی «خیرات حسان» که روز پنجشنبه با حضور زنان موثر در حوزه فرهنگ قرآنی و به ابتکار ایران و به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب امام رضا(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد شهید و ایثارگران برگزار شد، همسر رئیس جمهور از قرآنی که توسط ۲۶ نفر از کاتبان و خوشنویسان در طول یک سال گذشته کتابت شده بود، رونمایی به عمل آورد.

در ابتدای این‌محفل قرآنی، مائده و مهدیه گنجعلی دو خواهر نوجوان به عنوان چهره‌های قرآنی که از سنین کودکی حفظ قرآن را شروع کردند، به تلاوت آیاتی از سوره حشر پرداختند.

ثنا و حدیث نظری دو خواهر نوجوان دیگر به عنوان حافظان قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در این مراسم بین المللی حاضر شدند. این دو خواهر اخیرا هم در برنامه محفل رسانه ملی حضور داشتند. ثنا نظری در سن‌ دو سالگی حافظ قرآن شده است که از او می توان به عنوان کوچک‌ترین حافظ قرآن در این سن، نام برد.

همچنین در ادامه احد سالم که رتبه دوم‌ ترتیل کشور عراق را کسب کرده، به عنوان بانوی قاری جهان اسلام حضور یافت و به قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت.

رقیه محمد جمعه هم بانوی قاری دیگر از کشور عراق بود که در مراسم “خیرات حسان” به قرائت قرآن پرداخت.

گروه تواشیح صهبا که متشکل از دختران نوجوان است، به اجرای برنامه در این مراسم بین‌المللی پرداختند.

در این مراسم بین المللی زنان فعال حوزه قرآنی از کشور های اندونزی، عراق، ترکیه، پاکستان، فلسطین قرقیزستان، سوریه، قزاقستان، بوسنی، ازبکستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

دکتر علم الهدی:

برگزاری محفل قرآنی بانوان نشان دهنده حرکت روبه جلوی زنان است

دکتر علم الهدی ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم با بیان این‌جمله که “برگزاری محفل قرآنی بانوان نشان دهنده حرکت روبه جلوی زنان است” خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این نوع برنامه ها متضمن پاسخی به این پرسش است که چه نسبتی میان دین مداری و کمال جویی زنان وجود دارد؟ اصولا نسبت میان دین و تجدد و همچنین نسبت میان دین و سنت از پرسش های اساسی است که دست کم دو نوع پاسخ برای آن تا کنون مطرح شده است.

وی در ادامه در همین راستا بیان کرد: گروهی چنین القاء کرده اند که دین همان سنت است و میان دین و سنت ارتباط بسیار عمیق و وسیعی برقرار است. دستگاه های فرهنگی همچون صدا و سیما و سینما و  غیره نیز با استفاده از نمادهای سنتی در هنگام اجرای برنامه های مذهبی این نگاه را توسعه بخشیده اند. در ادامه عده دیگری کوشیده اند که ثابت کنند دین با تجدد قابل تجمیع است و اصولا جریان توسعه در کشور بر همین رویکرد اصرار دارد.

این استاد دانشگاه با پرداختن به این موضوع که “نسبت میان دین و سنت و تجدد چیست؟” گفت: سیاست های آموزشی ما در دانشگاه ها و مدارس و سیاست های فرهنگی در کشور و همین طور در تمامی کشورهای اسلامی بر این رویکرد اصرار دارند که دین و تجدد مکمل یکدیگرند. ولی می توان این پرسش را از خود قرآن پرسید که نسبت میان دین و سنت و تجدد چیست؟

دکتر علم الهدی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در این باره تصریح کرد: به نظر می رسد با یک جستجوی ساده در قرآن کریم متوجه می شویم که از نگاه قرآن هر دو جریان سنت گرا و تجدد گرا با قرآن تقابل هایی داشته اند و می توان به خوبی فهمید که کفر دارای هر دو نوع صورت بندی است یکی کفر تجدد گرا و دیگری کفر سنت گرا.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به شباهت های راهبردی این دو شاخه کفر پرداخت و گفت: الهیات تعاون که بر اشتراک و همکاری بخشی از موجودات جهان در امور آفرینش و یاری رساندن آنها به خداوند در اداره جهان متمرکز است، یکی از راهبردهای مشترکی است که هر دو نوع کفر در برابر دین بکار می گیرند. آنها براساس ناکارآمدی خداوند برای او یارانی از میان انسان ها یا سیستم های اجتماعی بر می گزینند و با توحید فاصله می گیرند.

دکتر علم الهدی همچنین با استفاده از آیات قرآن از الهیات جبر و الهیات نفرت و الهیات اعتبار بخشی به عنوان راهبردهای مشترک کفر سنت گرا و کفر تجدد گرا یاد کرد.

این استاد دانشگاه در پایان خواستار توسعه فعالیتهای پژوهشی و برجسته سازی آن ها در مسابقات قرآن شد.

انتهای پیام

دیدگاه ها غیرفعال است