گرامیداشت شانزده هزار کارگر شهید با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری


به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی به نقل از هنرآنلاین، در آستانه هفته کارگر، مراسم گرامی‌داشت بیش از شانزده هزار شهید کارگر و تقدیر از کارگران کشور با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، احمد کرمی دبیرکل جامعه اسلامی کارگران، سردار حسین دقیقی جانشین معاون هماهنگ‌کننده کل سپاه پاسداران، فاطمه برونسی فرزند شهید عبدالحسین برونسی و جمعی از مدیران و مسئولان جامعه کارگری، عصر روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تلاوت قرآن مجید و پخش نماهنگی از سخنان حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره جامعه کارگری، دکتر احمد کرمی دبیرکل جامعه اسلامی کارگران به ایراد سخنانی پرداخت.

او ضمن تبریک هفته کارگر عنوان کرد: به درستی به یاد دارم که همواره طی سی سال گذشته مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه‌ای، در تمامی فرامین و صحبت‌هایشان نسبت به بخش کار وکارگران زحمتکش حمایت کامل را داشته‌اند. نظام جمهوری اسلامی بر داشته‌ها و دانش فرزندان خود در توسعه کشور اعتماد کامل داشته تا بتواند در تمام زمینه‌ها به اعلاترین و بلندترین خواسته مردم شریف ایران دست یابد.

او در ادامه افزود: جامعه کارگری موتور محرکی هستند که در تمامی زمینه‌ها توانسته است ایران عزیز را به بی‌نیازی از واردات برساند و از وابستگی به خارج از کشور خارج کند. امیدواریم براساس شعار امسال مقام معظم رهبری، به سرعت و با توان بسیار بتوانیم به مسیرهای جدید در حوزه دانش بنیان دست پیدا کنیم. جامعه اسلامی کارگران از امسال به مدت پنج سال برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ و دانش‌بنیان داشته که در ماه‌های آینده مطالب خوبی را در حوزه بیمه بازنشستگی، بیمه درمان و بیمه تکمیلی ارائه خواهد کرد.

احمد کرمی ضمن اشاره به اینکه ما در حال حاضر بیش از هفت و نیم میلیون نفر کارگر بیمه نشده داریم، اظهار کرد: این کارگران در حوزه‌های سخت و زیان‌آوری چون بخش ساختمانی، راه و صنوف مختلفی فعالیت می‌کنند. جامعه اسلامی کارگران به منظور بیمه این عزیزان برنامه‌ریزی کرده و تا یک ماه آینده توسط رسانه‌های رسمی کشور به سمع و نظر خواهد رسید. جناب آقای دکتر حسینی؛ از جنابعالی به عنوان نماینده پارلمانی ریاست جمهوری و به عنوان پشتیبان جامعه کارگری انتظار داریم تا قوانینی که مرتبط با حوزه کارگری و اشتغال است را از مجلس محترم شورای اسلامی و همینطور هیئت محترم دولت پیگیری کنید.

او همچنین افزود: جناب آقای آیت‌اله دکتر رئیسی از ابتدا نظرشان بر این بود تا حوزه کارگری و کار را به جد و به صورت دقیق دنبال کنند. تقاضای ما از جنابعالی و هیئت محترم دولت و مجلس این است که بخش کارفرمایی را جدی بگیرید و به مشکلات کارفرمایان که به راحتی قابل حل است عنایت فرمائید.

دبیرکل جامعه اسلامی کارگران ضمن بیان پیشنهادی یادآور شد: از دولت تقاضا داریم تا بانک‌ها تسهیلات بدون بهره و کم بهره در اختیار کارفرمایان قرار دهند و در برخی موارد که کارفرمایان در حوزه انرژی وابستگی کامل به دولت دارند، دولت محبت کند تعرفه‌های مصرف انرژی را شامل تخفیف یا معافیتی برای پرداخت ایجاد کند. اگر چنانچه دولت محترم در این زمینه کارفرما را حمایت کند، به طور قطع به یقین اشتغال در کشور از استاندارد خود هم بالاتر خواهد رفت. امیدواریم روزی فرا برسد که هیچ فردی به عنوان بیکار در کشور نداشته باشیم.

او اضافه کرد: قطعاً انتظار از یک دولت انقلابی و جهادی این است تا براساس مسئولیت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد، این کارگر عزیز را که امروز با معیشت و سایر هزینه‌های زندگی به سختی گذران می‌کند را به یک سر منزل خوب برساند. دشمنان داخلی و خارجی دست به دست هم دادند و بحث‌های متعددی را درخصوص افزایش حقوق پنجاه و هفت درصدی کارگران که برای نخستین بار اعمال شده است، عنوان کرده‌اند که این جریان باعث رکود در اشتغال می‌شود تا کارفرمایان را دچار آسیب کنند که قطعاً اینگونه نیست.

احمد کرمی در پایان سخنانش گفت: یک کارگر حقوقی را دریافت می‌کند که تا پایان ماه آن را صرف نیازهای معیشتی و سایر مسائل خود می‌کند، تنها چیزی که می‌تواند تورم ایجاد کند بازارهای دلار، سکه و … است. با افزایش ۵۷ درصدی حقوق،  نهایتاً دریافتی حقوق کارگران به رقم شش میلیون و ششصد هزار تومان خواهد رسید که در مسیر تولید و توسعه صرف می‌شود. من امیدواریم که با کمک شما عزیزان و همراهی یکدیگر در هیات دولت و مجلس، کلیه مشکلات قطعاً حل خواهد شد. من مطالب را که به روش کارشناسی توسط همکارانم در جامعه اسلامی کارگران آماده شده را مکتوب خدمت حضرتعالی و هیئت دولت ارائه خواهم کرد.

در ادامه فاطمه برونسی فرزند شهید عبدالحسین برونسی ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای حرم عنوان کرد: براساس فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست،  بدانید که هر قدمی که در راه شهدا برمی‌دارید در نزد خداوند محفوظ خواهد ماند. گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای کارگر و تبریک می‌گویم هفته کارگر را به تمامی کارگران زحمتکش و پرتلاش. همه عزیزانی که پیامبر (ص) در وصفشان فرمود که من بوسه می‌زنم بر دست کارگری که برای به دست آوردن لقمه حلال تلاش می‌کند و ضمانت می‌کنم که این دست فردای قیامت در آتش جهنم نمی‌سوزد. ثمره رعایت لقمه حلال، پرورش افرادی همچون شهید برونسی‌ها و شهید سلیمانی‌هاست.

او در ادامه اضافه کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درخصوص لقمه حلالی که پدرشان به دست می‌آوردند، فرمودند که پدر من یک کشاورز بود و در تمام عمر خود، حتی یک گندم حرام وارد منزل ما نکرد چه در زمان اصلاحات ارضی و چه در زمان‌های دیگر. رعایت لقمه حلال بود که اوستا عبدالحسین بنا را به مقام شهید برونسی رساند.

سردار حسین دقیقی جانشین معاون هماهنگ‌کننده کل سپاه پاسداران سخنران بعدی این مراسم بود. او با بیان اینکه کارگردان افتخار ایران هستند، تصریح کرد: کارگران در عرصه‌های مختلف بنیان جامعه و اساس استقلال هستند. آن‌ها طیف وسیعی دارند و در عرصه‌های صنعت، کشاورزی، فرهنگ، امنیت، بهداشت و درمان، دفاع از میهن و … فعال هستند که جامعه را حفظ کرده‌اند.

او ضمن اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما اکنون دو مشکل دارد، اظهار کرد: مسئله بیکاری و تورم؛ دو مشکل اقتصاد کشور ماست. مشکل بیکاری نیازمند سرمایه است که خوشبختانه منابع در کشور ما کم نیست اما ما همواره انتظار داریم تا دولت سرمایه‌گذاری کند که اینگونه نیست. آنچه که مانع از ورود این حجم از نقدینگی موجود در جامعه به عرصه کار می‌شود، نرخ بهره، تحریم، قانون دست و پا گیر از جمله مسائلی است که بسیاری از آن‌ها قابل حل است و امیدواریم که این دولت و دست‌اندرکاران نظام و سه قوه در این زمینه رفع مشکل کنند.

پس از سخنان سردار حسین دقیقی گروه همسرایان نجم دو قطعه سرود ‌اجرا کردند.

در ادامه از کارگران نمونه‌؛ محمدعلی حسین‌زاده، علی موسی‌زاده، عباس برونسی، غلامرضا امینی و لیلا عباسی و همچنین مهندس پیرمحمدی مدیرعامل سابکو، عضو هیئت مدیره گروه خودروسازان ایران خودرو و فاطمه برونسی به عنوان کارفرمای نمونه تجلیل شد.

مهندس پیرمحمدی مدیرعامل سابکو، عضو هیئت مدیره گروه خودروسازان ایران خودرو نیز سخنان کوتاهی ایراد کرد و گفت: تمام شعارهای ده ساله گذشته با تکیه بر شعار حضرت آقا، بحث تولید بوده است. جان اقتصادی تولید است و در صورتیکه ما بخواهیم روی پای خود بایستیم و در اقتصاد استقلال داشته باشیم باید به این مسئله توجه نشان دهیم تا مردم در رفاه و آسایش باشند. در تعریف اقتصاددان‌ها، کشوری که رو به توسعه است باید رشد اقتصادی داشته باشد.

او همچنین افزود: رشد اقتصادی در سراسر دنیا حاصل اشتغال و بهره‌وری و این موضوع که چه چیزی تولید کنیم، است. امسال پس از سال‌های متمادی شورای عالی اشتغال توسط ریاست محترم جمهور تشکیل شد و این موضوع منجر به ثمراتی برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود. همچنین تولید نقش محوری در اقتصاد دارد و جان اقتصاد تولید است و تولید توسط کارگران عزیز رقم می‌خورد.

در ادامه علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور طی سخنانی عنوان کرد: حفظ قدرت خرید کارگران مسئله مهمی است، خواسته کارگران جلوگیری از افزایش قیمت و تورم است. افزایش حقوق کارگران مسئله را حل نمی‌کند، بلکه کارگران می‌خواهند که روز به روز گرفتار بی‌ثباتی در قیمت‌ها نشوند.

دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به سیاست‌های ابلاغی تأمین اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: منشوری که در ۲۱ فروردین‌ ماه، توسط رهبری ابلاغ شد، حائز اهمیت است، طبق بیان رهبری، در مدت ‌زمان ۶ ماه باید مقررات و آیین‌نامه‌های این سیاست‌ها نوشته است، رئیس‌جمهور هم در رأس اجرا قرار دارند. امیدوارم در مهرماه امسال شاهد مقررات و آیین‌نامه‌ها باشیم.

کامیار به جایگاه کارگران در دین اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام جایگاه ویژه‌ای را برای کارگران در نظر گرفته‌اند و همچنین در کلام مقام معظم رهبری نکات بسیاری برای تکریم کارگران وجود دارد. یکی از مسائلی که ایشان مطرح کرده‌اند حفظ کرامت کارگران است که از کلام پیامبر اسلام نشات گرفته است که باید در جامعه اسلامی ما بیشتر از این به آن توجه شود.

او افزود: رهبری در این منشور تأمین اجتماعی، مطالب ارزشمندی را بیان کرده‌اند که هدف از آن ایجاد انسجام بین ارکان‌های نظام و جامعه هدف است. سال‌هاست که در خصوص جایگاه کارگری حرف می‌زنیم ولی در عمل شاهد اجرای آن نیستیم. تولید و اشتغال سنگ زیربنای اقتصاد کشورمان است و در این باره حرف زده می‌شود ولی در عمل نتایج مطلوبی را نمی‌بینیم، برای تکریم کارگران، بایدجامعیت و انسجام کار صورت بگیرد، هر کسی در هر گوشه‌ای از کشور نمی‌تواند برای جامعه کارگران تصمیم‌گیری کند.

کامیار تصریح کرد: بحثِ ایجاد جهش تولید را رهبری به‌موقع فرمودند و اکنون در شرایطی قرار داریم که هیچ بهانه‌ای برای کار نکردن نداریم. آمریکا روز به روز در مواجه با ما دلسردتر و ناامیدتر می‌شود. در فتنه ۸۸ برای اینکه پیروز شود امیدوار بود ولی مردم در انتخاب مجلس قوی و انقلابی و انتخاب رئیس‌جمهوری فسادستیز موفق عمل کردند.

کامیار با اشاره به اینکه اکنون بین سه قوا وحدت و ارتباط خوبی وجود دارد گفت: رهبری انتظار دارند که با این وحدت در سه قوا برای تأمین اجتماعی سیاست‌گذاری شود که در راستای برطرف کردن فقر و حمایت از افراد کم‌درآمد است.

او تاکید کرد: در آیین‌نامه سیاست‌های تأمین اجتماعی باید به یک نظام کارآمد، توانمند و عدالت محور دست پیدا کنیم که در آن حفظ کرامت کارگران برگرفته از الگوهای اسلامی و رفع تبعیض‌های ناروا باشد. امروز بی‌عدالتی مسئله مهمی است که در کشور وجود دارد و باید از بین برود تا اعتماد به مردم بازمی‌گردد.

دادستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه صندوق تأمین اجتماعی باید تقویت شود گفت: دولت باید نسبت به بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی پاسخگو باشد. این دولت نسبت به دولت‌های قبل توانمندی دارد تا بدهی‌ها تسویه شود و خدمات صندوق‌ها به مردم ارائه شود. برای انسجام امور تأمین اجتماعی برنامه تخصصی و فرابخشی نیاز است تا کارگران نادیده گرفته نشوند. همه در این کشور برای رشد و توسعه کشور سهیم هستیم.

کامیار با تاکید بر اینکه کارگران باید در رفاه باشند تا بدون دغدغه در تولید نقش‌آفرینی کنند گفت: ارائه خدمات به تحکیم نهاد خانواده در طبقه کارگر بیشتر از همه مشهود است. کارگران مطمئن‌ترین نیروی‌های اقتصادی هستند که باید مورداعتماد مردم باشند. بعضی از مردم کالاهای خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند به خاطر اینکه در بین خودمان افرادی داریم که منفعت‌طلب هستند ولی منفعت جامعه را نمی‌بینند.

در ادامه مراسم سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: صرف افزایش حقوق برای کارگران کافی نیست، باید به سمت و سویی رفت که تورم را کنترل کرد. باید اقداماتی در زمینه کاهش نقدینگی، پایه پولی، جلوگیری از چاپ اسکناس و کسری بودجه صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: باید تولید و اشتغال رونق پیدا کند. این موضوع سال‌هاست که مطرح می‌شود، امیدواریم که در این دولت توصیه‌های رهبری، برنامه راهبردی دولت قرار گیرد.

او با بیان اینکه دولت سند تحول را ارائه کرده است: اکنون وضع مطلوب نیست باید از این وضعیت عبور کنیم، ۳۷ مورد در این سند و راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت مشخص شده است که بخش مهم آن عنصر مدیریت است تا مدیران انقلابی و دلسوز پای کار بیایند. این سند دستمایه‌ای برای برنامه هفتم توسعه است چراکه در آن نظرات اندیشمندان، نخبگان، مدیران و دستگاه‌های اجرایی اخذ شده است و سند جامع و کامل است.

او با اشاره به نهادینه‌سازی فرهنگ کار در کشور گفت: اگر این فرهنگ ترویج شود، می‌توان گام‌های بلندی برداشت ضمن اینکه در کشورهایی از جمله ژاپن و آلمان کسانی که اعتقاد نداشتند، کار کردند و برای بازسازی و پیشرفت کشورشان قدم برداشتند. ما برای کار و کارگر، فرهنگ غنی داریم اما در نسل جوان گاهی می‌بینیم که کار را عار می‌دانند در حالی که کار مایه مباهات و افتخار است به گونه‌ای که انبیا و ائمه نیز کار می‌کردند. همچنین سردار سلیمانی قبل از انقلاب در کرمان کارگر بودند و بعد از انقلاب در سپاه مشغول به کار شدند.

حسینی به بهره‌وری از نعمات و منابع اشاره کرد و گفت: تمامی نعمات و منابع در اختیار انسان است. کارگران که اهل کار و عمل هستند، باید فرهنگ کارگری را ترویج کنند تا فرزندانشان کار کنند و تنها به سمت مدرک‌گرایی نروند. اکنون شرایط کار تغییر کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است، کارگران دیگر افراد بی‌سواد و کم‌سواد نیستند، تحولات سریع در جهان شکل گرفته است و جامعه کارگری باید رشد و بالندگی داشته باشند.

او با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم عدالت محور، تحول‌گرا و مردمی است گفت: رئیس‌جمهور مردمی است و اهل تشریفات و تجملات نیستند و با اقشار مختلف از جمله کارگران می‌نشینند و پس از تصمیم‌گیری دستور اجرایی و رفع مشکلات را می‌دهند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: باید فاصله طبقاتی کار و مشکلات معیشت طبقات کم‌درآمد حل شود در همین راستا طرح‌هایی که به مجلس می‌رسد موردبررسی و تصویب قرار می‌گیرد ضمن اینکه دولت نیز این عزم و اراده را دارد و سختی مردم را درک می‌کند.

او تاکید کرد: با مشکلات انباشته در دهه گذشته مواجه هستیم که دولت برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را انجام داده است تا به مرحله اجرا برساند. این بار دولت مصمم است تا با چابکی و تلاش و مجاهدت کارها به خوبی انجام شود.

در پایان این مراسم، حسین رفیعیان معاون مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی کارگران کشور اظهار داشت: برنامه هدفمند برای کارگران داریم و بعد از آمارگیری شروع به برنامه‌ریزی و تدوین بسته‌های هدفمند در خصوص مایحتاج کارگران به صورت ماهانه انجام خواهیم داد و در هر مرحله گزارش‌ها را به اطلاع خواهیم رساند.

دیدگاه ها غیرفعال است